onsdag 12. september 2012

Likører



Som tidlegare vist likar eg å lage likørar. Det fins nesten ingen grense for kva du kan lage likør av. Nesten som med frityrsteiking er det berre fantasien som set begrensninga ..heldigvis :D


Eg har laga likør av det meste. Og mesteparten glir lett ned når det har stått i nokre år. Kanskje einaste kantarelldrammen får stå vel mykje i fred, men ellers brukar eg alt av bær og nøtter, blader og anna skrot :D..ja askedrammen har hittil fått stå i fred også merkeleg nok...


Oppskrift Googlar eg. Når det gjeld bær set ein dei ofte på sprit eit par- tre veker og så silar av for å tilsetje sukker. Så skal dette stå i min 6 mnd, helst i mange år.

SKÅL!


5 kommentarer:

  1. Hva annet kan jeg si enn nam og skål !! D

    SvarSlett
  2. Så gøy! OG så vakre bilder!!! Dette må jeg prøve en gang! :)

    SvarSlett
  3. Vi vet jo ikke hvordan det smaker før vi prøver, og askedrammen og kantarelldrammen kan jo plutselig bli supergod :)
    Selv har jeg vært inne på en blogg i dag, og stjelt oppskrift på likør av anisisop!
    Sitat:
    Du trenger et 2 liters norgesglass med blomster og blader. Hell over l kg sukker og sprit (jeg brukte en nøytral Vodka). Gjem glasset i kjelleren i noen måneder. Han jeg fikk oppskrifta av lagrer den et helt år, men jeg synes den bør smakes på etter 3 mnd. Når du synes smaken er passe sterk, siles blader og blomster ifra og du har en gyllen likør som kan nytes.

    Jeg, som har sådd denne planten i år, og fått voksne planter, skal i alle fall prøve, og her har du også muligheten :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder.
    Jeg har også prøvd å lage likør, har ikke gjort det før. Jeg har laget av solbær og rips. Får se hvordan resultatet blir, satser på at de blir klart til jul. De har stått ganske lenge allerede.

    SvarSlett
  5. Du tar altså noen HELT fantastiske bilder!
    Så bidraget ditt inne hos NIB i galleriet i dag og måtte bare inn å se mer :)

    Du er utrolig flink med lys og stemning ♥

    Klem,
    Signe

    SvarSlett

So kjekt at du legg att eit ord. Eg legg meg da te hjarta.