onsdag 9. desember 2009

9. desember - skattar skjult i mørket

Eg trur på mirakler. Eg trur på skattar gøymde på gløymde stadar. Eg trur at den som letar finn ...om ikkje anna enn ei julakula....



Eg har ved fleire høve lese at da e veldig viktig når ein bakar julabakst at ein føl oppskrifta svært nøye. So nøye at ein ikkje må bruke "store" egg når ein bakar til jul. Da må vera gjennomsnittsstørrelse på alt frå egg til teskeier.

Eg slumsa til ein peparkakedeig for ei veke sidan. Beste peparkakene ever! Ja, da beviste no da, at ein ikkje treng vere nøye, at man tager litt av ditt og litt av datt og ristar laus.... og mirakler skjer..

So eg laga dobbel deig på same måte. I dag skulle me lage peparkakehus og som den observante lesar allereie veit. Det kunne ende på to måtar. Det vart beste peparkakehus ever...eller ikkje.

Ikkje! No ligg 5 kilo peparkakedeig og esar i komposten, to sure unger sit på romma sine og ser TV og eg leitar etter skattar i mørket....

7 kommentarer:

  1. Da ser jeg ingen annen råd enn at du må på Ikea en tur. Men etter all pepperkakebakingen rundtomkring er de vel tom for deig forlengst. Hummm... kanskje du skal muntre de sure opp litt og servere varm sjokolade med krem. Tenker det gjør susen :-)

    Julekulene dine er nydelige :-) Skulle gjerne hatt noen sånne skatter her.

    SvarSlett
  2. hihi....så kjedelig da!!
    Om du ikke vil prøve deg på en ny så finnes det jo ferdige deiger....gode er de også:o)

    ha en fin førjulstid

    SvarSlett
  3. hehehe, det går bra en gang - men gjerne ikke to... :o)
    Skjønner stemningen er under teppet i heimen i kveld, huff og huff...
    Litt laber stemning her og. Datteren skal ha mattetentamen i morgen, og sitter og sier til seg selv (en gang hvert 5. minutt) : Jeg kan ingenting, dette går rett vest osv... Til å bli tussete av, haha..
    Vurderer å sette i gang med liming av pepperkakehus snart, bare for å letne stemningen.. men etter å ha lest ditt innlegg ble jeg litt i stuss, haha..
    Klem J.

    SvarSlett
  4. hi-hi...
    men bildene, de er bare lekre!!!
    klem, magny

    SvarSlett
  5. ...nydelig pepperkakedeigoppskrift fås ved henvendelse miamor...sikker vinner til husbygging og til å putte i kakeboksen..jau då..eg er her....oppsagt pga nedlegging av firmaet mitt....så jeg er litt på sida av meg selv..men det ordner seg.....klem

    SvarSlett
  6. Du og dine lekre bilder her inne da, og pepperbakekakehusbaking...det veit jeg alt om og lillebror sa iår; Mamma, tror vi kjøper ferdige kakemannja så kjøpe vi bare nonstop, lakris og sånn derre ainna og så lime vi det bare med melis.Eller...? joda, ok sier lykkelige meg ;)Vi glemmer som regel at vi har noe stående i ovnen nher da, masse prosjekter igang samtidig her sjø;)

    men du ang kråkefot! Finnes det der nede hos deg eller? Nå får ejg mail og sms fra folk i blogglandia men det er da søren ta meg ingen som finner no!!!! Fant du?

    Kos dere videre med bakinga...?Hihi

    SvarSlett
  7. Tadaaa!
    Den store kranseposten er ferdig, tusen takk for at jeg fikk låne bilder :)

    SvarSlett

So kjekt at du legg att eit ord. Eg legg meg da te hjarta.